Vertaler slechtst betaalde hoogopgeleide zzp’er
Thread poster: Michiel Zijlstra
Michiel Zijlstra
Michiel Zijlstra  Identity Verified
Netherlands
Local time: 05:39
Member (2005)
English to Dutch
+ ...
May 3, 2012

Marijke Roelofsen liet in haar presentatie over kostenberekening en tariefbepaling overduidelijk zien dat het tarief van vóór de recente afbraak (d.w.z. vóór 2009) al niet voldoende was voor pensioenopbouw, bufferaanleg voor slechte tijden, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen e.d. Laat staan in 2012! Onderzoek toont aan dat vertalers de slechtst betaalde hoogopgeleide zzp’ers zijn, nog minder dan kunstenaars en journalisten. De tolken doen het ietsje beter, maar hebben meer onkosten, zeker... See more
Marijke Roelofsen liet in haar presentatie over kostenberekening en tariefbepaling overduidelijk zien dat het tarief van vóór de recente afbraak (d.w.z. vóór 2009) al niet voldoende was voor pensioenopbouw, bufferaanleg voor slechte tijden, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen e.d. Laat staan in 2012! Onderzoek toont aan dat vertalers de slechtst betaalde hoogopgeleide zzp’ers zijn, nog minder dan kunstenaars en journalisten. De tolken doen het ietsje beter, maar hebben meer onkosten, zeker met de huidige benzineprijzen. Voor veel van de aanwezige collega’s was dit een ‘wrange’ eyeopener. Bekijk fragmenten

Bron: www.registergroep.nl


Zou het?
Ik waag het te betwijfelen.
Ik ben in ieder geval tevreden met mijn inkomen en zou in loondienst een stuk minder verdienen.
Collapse


 
Jan Willem van Dormolen (X)
Jan Willem van Dormolen (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 05:39
English to Dutch
+ ...
Vertaler /= vertaler May 3, 2012

Ook ik ben tevreden met m'n inkomen, maar ik ben technisch vertaler. Mijn indruk is dat collega's die ondertitelen en literaire vertalers er een stuk minder warmpjes bij zitten. Misschien dat daardoor de resultaten van het onderzoek GEMIDDELD wel degelijk kloppen.

 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 05:39
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Allegaartje van halve garen? May 3, 2012

Ergens in 2008 / 2009 hadden we een soortgelijk onderwerp, ook aan de hand van dit onderzoek en toen waren er ook wat vragen over het onderzoek op zich. Voltijd? Deeltijd? Starters?
Er zijn nogal wat gelukzoekers en mensen die het er bij doen, naast een voltijdbaan, deeltijdbaan, seizoensgebonden werkzaamheden, ouderschap, studie of wat voor situatie en tegen welk tarief dan ook. Zo van "baat het niet, schaadt het niet".
Ik vermoed dat de meeste voltijds juridische, medische en techn
... See more
Ergens in 2008 / 2009 hadden we een soortgelijk onderwerp, ook aan de hand van dit onderzoek en toen waren er ook wat vragen over het onderzoek op zich. Voltijd? Deeltijd? Starters?
Er zijn nogal wat gelukzoekers en mensen die het er bij doen, naast een voltijdbaan, deeltijdbaan, seizoensgebonden werkzaamheden, ouderschap, studie of wat voor situatie en tegen welk tarief dan ook. Zo van "baat het niet, schaadt het niet".
Ik vermoed dat de meeste voltijds juridische, medische en technische vertalers prima verdienen.
Mooi beroep: veel vrijheid, mits je goed oplet wat voor afspraken je maakt en deze goed inplant en nakomt, tegen een prima inkomen.
En wij hebben natuurlijk geen subsidie zoals de kunstsector of gevarengeld, zoals sommige journalisten.
Ach ja, ongeacht hoe ver we hem lostrekken, echt veel "smoel" zal ons vak wel nooit krijgen, maar dat is een ander punt.

[Bijgewerkt op 2012-05-04 09:29 GMT]
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Vertaler slechtst betaalde hoogopgeleide zzp’er






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »