SCAM
Thread poster: Henk Peelen
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:56
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Oct 29, 2009

Vrij recent kregen een aantal collega's een mailtjes van bureaus die aan mij waren gericht:
18 september vertaling Duits-Nederlands van een bureau uit de Oekraïne
22 oktober vertaling Engels-Nederlands van een bureau uit Amsterdam met een .us extensie

Dat zijn scams.
Wanneer dat vaker gebeurt, kun je het beste het origineel van die mail opsturen naar Helen Shepelenko van de helpdesk van ProZ.com: helenadproz.com (ad is @).
Het opsturen van de mail is wat and
... See more
Vrij recent kregen een aantal collega's een mailtjes van bureaus die aan mij waren gericht:
18 september vertaling Duits-Nederlands van een bureau uit de Oekraïne
22 oktober vertaling Engels-Nederlands van een bureau uit Amsterdam met een .us extensie

Dat zijn scams.
Wanneer dat vaker gebeurt, kun je het beste het origineel van die mail opsturen naar Helen Shepelenko van de helpdesk van ProZ.com: helenadproz.com (ad is @).
Het opsturen van de mail is wat anders dan doorsturen. Hier lees je hoe je van een mail een bestand maakt dat je als bijlage kunt opsturen naar Helen:
http://pobox.com/fullheaders.mhtml

Windows Mail staat er niet bij, maar die werkt net zo als Outlook Express 5 of 6

ProZ.com kan de scammers dan blokkeren.
http://www.proz.com/blueboard/26500

Achtergrondinformatie:
http://usabank.narod.ru/open_a_us_bank_account.htm


In plaats van afzonderlijke acties is coördinatie natuurlijk ook mogelijk.



[Bijgewerkt op 2009-10-29 09:46 GMT]
Collapse


 
Anne Lee
Anne Lee  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 06:56
Member (2003)
Dutch to English
+ ...
Heb dit ook ontvangen. Oct 29, 2009

Inderdaad, heb ook zo'n email ontvangen op 22 oktober. Het feit dat de email aan jou gericht was vond ik al vrij vreemd. De rest leek ook raar - een Europese naam, maar een Amerikaans email-adres, bijvoorbeeld.
Zal de email opsturen, zoals aanbevolen.


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:56
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
SITE LOCALIZER
Die van 18 september en van 22 oktober zijn al binnen bij Helen Oct 29, 2009

Die hoef je niet meer op te sturen. Het gaat niet om het aantal scamberichten noch aan wie ze zijn verzonden.


Voor toekomstige gevallen moeten minimaal één van de betrokkenen het ontvangen mailtje opslaan als bestand en als bijlage aan Helen doen tokomen. Zij kan aan de header zien of het een scammer is. Een header is:

Received: from pogo.proz.com ([11.111.1.111])
by megaman.proz.com with esmtp (Exim 3.35 #1 (Debian))
id 1CFvpY-00050F-00
for ;
... See more
Die hoef je niet meer op te sturen. Het gaat niet om het aantal scamberichten noch aan wie ze zijn verzonden.


Voor toekomstige gevallen moeten minimaal één van de betrokkenen het ontvangen mailtje opslaan als bestand en als bijlage aan Helen doen tokomen. Zij kan aan de header zien of het een scammer is. Een header is:

Received: from pogo.proz.com ([11.111.1.111])
by megaman.proz.com with esmtp (Exim 3.35 #1 (Debian))
id 1CFvpY-00050F-00
for ; Fri, 08 Oct 2004 14:34:48 +0000
Received: from mail by pogo.proz.com with local (Exim 3.35 #1 (Debian))
id 1CFvpH-0002AS-00
for ; Fri, 08 Oct 2004 14:34:31 +0000




Leedvermaak is ook uiteindelijk ook vermaak en daarom het goede nieuws voor de ondertussen nieuwsgierig geworden lezer: ik heb ook voor dat bureau in de Oekraïne gewerkt. Volgens mij heeft het nauwelijks zin er een deurwaarder voor in te schakelen. Of vergis ik me? En zijn er misschien andere middelen?



Saskia: ja natuurlijk.





[Bijgewerkt op 2009-10-29 19:17 GMT]
Collapse


 
Saskia Steur (X)
Saskia Steur (X)  Identity Verified
Local time: 07:56
English to Dutch
+ ...
mails niet, bureau mss wel.... Oct 29, 2009

Hoi Henk,
ik heb geen mails gehad van die strekking, maar vermoed dat ik wel op eigen kosten voor dat bureau in de Oekraiene heb gewerkt...
Kan ik je prive mailen om te checken of dit hetzelfde is en ik dus naar mijn geld kan fluiten???
Groeten,
Saskia


 
blomguib (X)
blomguib (X)  Identity Verified
Local time: 02:56
English to Flemish
+ ...
allebei ook ontvangen Oct 29, 2009

heb die mails dus eveneens ontvangen....en met dank aan Henk dat hij daar is achteraan gegaan!

Toch een opmerking; ik word hier een beetje depri van...niet vanwege het feit dat je die dingen binnenkrijgt en dat je daar dan in feite achteraan moet, maar vanwege het feit dat ik het nut van dergelijke berichten absoluut niet inzie (buiten een ontzettend tijdsverlies voor alle partijen). Ik kan mij gewoonweg niet inbeelden op welke wijze iemand daar voordeel bij zou kunnen halen.
... See more
heb die mails dus eveneens ontvangen....en met dank aan Henk dat hij daar is achteraan gegaan!

Toch een opmerking; ik word hier een beetje depri van...niet vanwege het feit dat je die dingen binnenkrijgt en dat je daar dan in feite achteraan moet, maar vanwege het feit dat ik het nut van dergelijke berichten absoluut niet inzie (buiten een ontzettend tijdsverlies voor alle partijen). Ik kan mij gewoonweg niet inbeelden op welke wijze iemand daar voordeel bij zou kunnen halen.

Dit kan twee dingen betekenen: het eerste is dat ik totaal geen verbeelding zou hebben. Dit is pertinent onjuist; mijn verbeelding werkt soms TE goed.
De tweede optie is dat ik volledig, maar dan ook volledig achterhaald ben in dergelijke praktische zaken en dat er dus een heleboel implicaties van het Internet zijn die aan mij voorbijgaan. Dit laatste vind ik dus zeer verontrustend en deprimerend, want ik heb mij tot hiertoe steeds actief bezig gehouden met constant bij te leren. Blijkbaar dus niet voldoende. Ik vraag mij echt af waar die mensen dat soort dingen leren; bestaat er soms een MSc Scam waar ik nog nooit van heb gehoord?
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:56
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
SITE LOCALIZER
Geen dank Oct 31, 2009

Ik was blij dat er iets aan is te doen en dat ik er een bijdrage aan kan leveren.
Ik heb ook nooit het nut van zoiets begrepen, ook niet van klanten die niet betalen. Volgens mij krijgt zo'n pain in the neck aan de schandpaal wat hij is.

Hier nog meer over scam, zij het dat men he
... See more
Ik was blij dat er iets aan is te doen en dat ik er een bijdrage aan kan leveren.
Ik heb ook nooit het nut van zoiets begrepen, ook niet van klanten die niet betalen. Volgens mij krijgt zo'n pain in the neck aan de schandpaal wat hij is.

Hier nog meer over scam, zij het dat men het andere type bedoelt.
http://www.proz.com/forum/prozcom_membership/149608-scammer_emailing_through_prozcom.html


Saskia: natuurlijk, HenkPeelenadCompuserve.Com
Collapse


 
Saskia Steur (X)
Saskia Steur (X)  Identity Verified
Local time: 07:56
English to Dutch
+ ...
ja hoor, ik ben er ingetuind... Oct 31, 2009

Inmiddels weet ik dat ik hier ook ben ingetuind... Da's balen, zeg, da's de eerste keer in al die jaren, maar ik voel me echt bedrogen. Jakkes.

Alle lof, voor jou, Henk, dat je dit hier heb aangezwendeld, eh, ik bedoel, aangezwengeld

Groeten,
Saskia


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:56
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
SITE LOCALIZER
dank voor je tuin met lof Nov 2, 2009

Ik had er ook niet op gerekend, heb regelmatig nieuwe klanten uit de allerverste landen (zowel het meest ver als het meest vers), maar die leverden juist nooit problemen op. Hij had wel een Blue Board pagina, maar nog geen reacties van vertalers. Dit proefkonijn heeft zich dus verslikt. De lof uit jouw tuin smaakt beter.

 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:56
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
SITE LOCALIZER
TranslationDirectory Dec 15, 2009

Bij "TranslationDirectory" doet zich hetzelfde fenomeen voor: vertalers krijgen mailtjes met de naam van iemand anders erboven. De mailtjes zijn afkomstig van het hierboven reeds genoemde bureau uit Amsterdam met een .us extensie. Wat die TranslationDirectory is, weet ik niet precies.

 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 07:56
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
SITE LOCALIZER
Oppassen met een bureau uit Desenzano in Italië Sep 5, 2011

De eerste maandag van de maand wordt de sirene altijd even getest, maar dit is geen test!
Ik kreeg een mailtje dat uit bovengenoemde plaats aan het Gardameer lijkt te komen. In dezelfde plaats zit ook een scammer en wannik ga lonken op Go ogle, zie ik dat de afzender van het mailtje "Information Technology Manager" bij de scammer is. Beide "bureaus" hebben het woord Word in hun Engelse naam en het lijkt me hetzelfde verhaal.
Ik heb helaas geen tijd om het verder uit te zoeken, maar w
... See more
De eerste maandag van de maand wordt de sirene altijd even getest, maar dit is geen test!
Ik kreeg een mailtje dat uit bovengenoemde plaats aan het Gardameer lijkt te komen. In dezelfde plaats zit ook een scammer en wannik ga lonken op Go ogle, zie ik dat de afzender van het mailtje "Information Technology Manager" bij de scammer is. Beide "bureaus" hebben het woord Word in hun Engelse naam en het lijkt me hetzelfde verhaal.
Ik heb helaas geen tijd om het verder uit te zoeken, maar wie meer informatie wil, kan ik iets doorsturen.
Verder gewoon een plezierige dag!
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


SCAM






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »