Off topic: Pensioen
Thread poster: Nicolette Scholte (X)
Nicolette Scholte (X)
Nicolette Scholte (X)  Identity Verified
Local time: 18:46
English to Dutch
+ ...
Oct 6, 2008

Voor de vertalers die in Nederland wonen, of van plan zijn om als ze boven de 60 jaar zijn, weer in Nederland terug te komen wonen;

Hoe hebben jullie dat geregeld met pensioen?

Ik bedoel, ik weet dat je AOW krijgt, maar dat is nou niet bepaald breed, en zelf ben ik niet van plan om na mijn 70ste (als ik zo lang leef) nog door te werken.
Daarom ben ik eens gaan zoeken naar een spaarplan zelf, maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
Heeft
... See more
Voor de vertalers die in Nederland wonen, of van plan zijn om als ze boven de 60 jaar zijn, weer in Nederland terug te komen wonen;

Hoe hebben jullie dat geregeld met pensioen?

Ik bedoel, ik weet dat je AOW krijgt, maar dat is nou niet bepaald breed, en zelf ben ik niet van plan om na mijn 70ste (als ik zo lang leef) nog door te werken.
Daarom ben ik eens gaan zoeken naar een spaarplan zelf, maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer.
Heeft iemand wat advies?

Met vriendelijke groet,
Nicolette
Collapse


 
Linda Ferwerda
Linda Ferwerda  Identity Verified
Netherlands
Local time: 18:46
English to Dutch
+ ...
lijfrentepolis Oct 6, 2008

Ik heb zo'n vijftien jaar geleden via mijn vorige werkgever een lijfrentepolis afgesloten. Destijds betaalde ik de premie via spaarloon en premiespaarloon. Toen ik daar wegging en zelfstandige werd, heb ik de betalingsverplichting overgenomen. Ik betaal nu maandelijks premie.

Het beste kun je je laten voorlichten door een pensioenadviesbureau. Als je wilt, kan ik er wel een aanraden die advies op maat geeft.

Groeten,

Linda


 
Nicolette Scholte (X)
Nicolette Scholte (X)  Identity Verified
Local time: 18:46
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Bedankt Oct 6, 2008

Linda Ferwerda wrote:

Ik heb zo'n vijftien jaar geleden via mijn vorige werkgever een lijfrentepolis afgesloten. Destijds betaalde ik de premie via spaarloon en premiespaarloon. Toen ik daar wegging en zelfstandige werd, heb ik de betalingsverplichting overgenomen. Ik betaal nu maandelijks premie.

Het beste kun je je laten voorlichten door een pensioenadviesbureau. Als je wilt, kan ik er wel een aanraden die advies op maat geeft.

Groeten,

Linda


Dank u voor uw snelle antwoord!
Kan je zo'n lijfrentepolis ook 'los' afsluiten? Ik heb nooit voor een werkgever gewerkt, tenminste niet vast.

Ik zoek zelf op internet wel naar een pensioenadviesbureau (u hoeft geen werk te verrichten wat ik zelf ook kan zoeken)
Nogmaals bedankt. Ik heb nu in ieder geval iets waar ik naar kan zoeken.

Met vriendelijke groet,
Nicolette Scholte


 
Linda Ferwerda
Linda Ferwerda  Identity Verified
Netherlands
Local time: 18:46
English to Dutch
+ ...
Los kan ook Oct 6, 2008

Jahoor, je kunt dergelijke polissen gewoon afsluiten.
Maar advies is zeker op zijn plaats, omdat er inmiddels misschien ook wel andere vormen van pensioenvoorziening zijn.

Succes!


 
Susanne Bittner
Susanne Bittner  Identity Verified
Local time: 18:46
English to German
+ ...
AOW Oct 6, 2008

Vergeet ook niet dat je geen AOW krijgt voor jaren die je niet in Nederland ingezeten was, en dat telt (op dit moment) vanaf je 15de. Kun je vaak nog herstellen via de instanties, moet je wel zelf achteraan. Groetjes, Susanne

 
Marleen Pieper
Marleen Pieper  Identity Verified
Local time: 18:46
Member (2008)
Spanish to Dutch
+ ...
Pensioenvoorziening in Nederland of in Spanje? Oct 6, 2008

Ik ben onlangs verhuisd naar Spanje. Kan iemand mij vertellen of het voordeliger is om een pensioenvoorziening/spaarplan af te sluiten in Spanje of in Nederland?

 
Ingeborg Aalders
Ingeborg Aalders
Netherlands
Local time: 18:46
French to Dutch
+ ...
Toekomstsparen Oct 6, 2008

Ik heb onlangs een spaarplan bij de Rabobank afgesloten (Toekomstsparen heet het). Hierin kun je je jaarruimte die je van de belastingdienst voor je pensioen opzij mag zetten, storten. Het wordt dan vastgezet en als je 65 bent (of wanneer je met pensioen wilt), wordt je spaartegoed omgezet in een lijfrente.

Ik vond het zelf een prettig plan omdat je spaart tegen een leuke rente en (in deze roerige tijden) niet belegt. Er zijn natuurlijk ook beleggingsvarianten mogelijk.

... See more
Ik heb onlangs een spaarplan bij de Rabobank afgesloten (Toekomstsparen heet het). Hierin kun je je jaarruimte die je van de belastingdienst voor je pensioen opzij mag zetten, storten. Het wordt dan vastgezet en als je 65 bent (of wanneer je met pensioen wilt), wordt je spaartegoed omgezet in een lijfrente.

Ik vond het zelf een prettig plan omdat je spaart tegen een leuke rente en (in deze roerige tijden) niet belegt. Er zijn natuurlijk ook beleggingsvarianten mogelijk.

Maar laat je inderdaad adviseren!

Succes,
Ingeborg

p.s. er was laatst ook een vergelijkbaar topic waar dit ter sprake kwam:
http://www.proz.com/forum/dutch/116035-welke_verzekeringen_zijn_het_noodzakelijkst_voor_een_freelance_vertaler.html
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 18:46
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Aandelen gaat ook prima Oct 7, 2008

Je moet wel een beetje stalen zenuwen hebben. Nu we weten wat Silly Billy Clinton ons in de maag heeft gesplitst met zijn hypothekengedoe lijken alle beurzen in hun gedrag de naam van de Engelse beurs te scanderen
Foetsie one hundred
Foetsie one hundred
Foetsie one hundred
Foetsie one hundred

Bedenk echter dat tegen de tijd dat de meesten van ons pensioen krijgen de pensioengerechtige leeftijd waarschijnlijk op 85 jaar ligt. En over 40 - 50 jaar zullen de beu
... See more
Je moet wel een beetje stalen zenuwen hebben. Nu we weten wat Silly Billy Clinton ons in de maag heeft gesplitst met zijn hypothekengedoe lijken alle beurzen in hun gedrag de naam van de Engelse beurs te scanderen
Foetsie one hundred
Foetsie one hundred
Foetsie one hundred
Foetsie one hundred

Bedenk echter dat tegen de tijd dat de meesten van ons pensioen krijgen de pensioengerechtige leeftijd waarschijnlijk op 85 jaar ligt. En over 40 - 50 jaar zullen de beurzen hopelijk weer wat hoger staan dan nu.
Collapse


 
Anjo Sterringa
Anjo Sterringa  Identity Verified
Netherlands
Local time: 18:46
English to Dutch
+ ...
Pensioensparen in Spanje Oct 7, 2008

Marleen Pieper wrote:

Ik ben onlangs verhuisd naar Spanje. Kan iemand mij vertellen of het voordeliger is om een pensioenvoorziening/spaarplan af te sluiten in Spanje of in Nederland?


Welkom in spanje!
Ik woon ook in Spanje maar heb straks alleen recht op mijn pensioen op basis van het autonomo zijn (geen vetpot als je ogv de laagste schaal bijdraagt), afgezien van de AOW over de tijd dat ik in Nederland woonde. Ik investeer alles wat ik over heb in het huis, ook een soort spaarpotje natuurlijk (hoewel...)

In Spanje kan je ook belastingvrij sparen voor je pensioen (10.000 euro/jaar) dus je zou gek zijn als je dat in Nederland doet en de aftrek misloopt.
http://impuestosrenta.com/planes-de-pensiones-menos-deducciones-pero-todavia-interesantes/
Las personas menores de 50 años podrán deducirse la menor de las siguientes cantidades: 10.000 euros o el 30% de sus ingresos, entendido este como la suma de sus rendimientos netos del trabajo y de actividades económicas.

In deze roerige tijden zou ik trouwens hoogstens kiezen voor een spaaroptie (geen beleggingen) en dan bij een bank die niet om kan vallen en zelfs dat is inmiddels niet zeker meer.

Groeten uit Asturias!

[Edited at 2008-10-07 11:03]


 
Marleen Pieper
Marleen Pieper  Identity Verified
Local time: 18:46
Member (2008)
Spanish to Dutch
+ ...
Pensioen en autonomo Oct 7, 2008

Hoi Anjo,

Bedankt voor je reactie. Ik heb ook nog wel een vraag over het pensioen en het "autonomo-schap". Ik heb gehoord dat je pas een pensioen uitbetaald krijgt als je minimaal 15 jaren hebt bijgedragen. Is het echt zo dat als je na 14 jaar terug keert naar NL, je geen cent uitbetaald krijgt vanuit Spanje?
Ik heb ook wel eens gehoord dat de jaren die je in een ander E.U. land hebt bijgedragen (zoals in mijn geval de eerste twintig jaar in NL), meetellen voor dat minimum van
... See more
Hoi Anjo,

Bedankt voor je reactie. Ik heb ook nog wel een vraag over het pensioen en het "autonomo-schap". Ik heb gehoord dat je pas een pensioen uitbetaald krijgt als je minimaal 15 jaren hebt bijgedragen. Is het echt zo dat als je na 14 jaar terug keert naar NL, je geen cent uitbetaald krijgt vanuit Spanje?
Ik heb ook wel eens gehoord dat de jaren die je in een ander E.U. land hebt bijgedragen (zoals in mijn geval de eerste twintig jaar in NL), meetellen voor dat minimum van 15 jaar.
Kan jij hier wat meer duidelijkheid over verschaffen?

Bedankt, Marleen
Collapse


 
Anjo Sterringa
Anjo Sterringa  Identity Verified
Netherlands
Local time: 18:46
English to Dutch
+ ...
persoonlijk bericht Oct 7, 2008

Ik heb je een pm gestuurd om niet teveel van het onderwerp in het forum af te dwalen.
Even in het kort: ja je kan proportioneel worden uitbetaald en (staats)pensioenaanspraken kunnen binnen Europa worden meegenomen.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Pensioen






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »