Zelfstandig in bijberoep in Belgie
Thread poster: Caroline Laurijssen
Caroline Laurijssen
Caroline Laurijssen
Local time: 09:55
Dutch to English
+ ...
Jun 21, 2008

Hallo iedereen,

Ik zou dolgraag als vertaler in bijberoep willen beginnen, maar zoals zovelen weet ik niet goed hoe er aan te beginnen qua adminsitratieve rompslomp

Ik ben ingeschreven als zelfstandige in bijberoep, nu is de vraag of ik ook een BTW nummer nodig heb. Ik zelf dacht van wel maar volgens de niet zo behupzame dame van het belastingskantoor zou dat niet nodig zijn?! Zelf vind ik het heel verda
... See more
Hallo iedereen,

Ik zou dolgraag als vertaler in bijberoep willen beginnen, maar zoals zovelen weet ik niet goed hoe er aan te beginnen qua adminsitratieve rompslomp

Ik ben ingeschreven als zelfstandige in bijberoep, nu is de vraag of ik ook een BTW nummer nodig heb. Ik zelf dacht van wel maar volgens de niet zo behupzame dame van het belastingskantoor zou dat niet nodig zijn?! Zelf vind ik het heel verdacht dat ik geen BTW nummer nodig zou hebben. Is er iemand die misschien in hetzelfde schuitje zit.

Moet ik verder nog iets anders doen qua administratieve rompslomp.

Alvast bedankt!
Collapse


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 08:55
Flemish to English
+ ...
Suc6 Jun 22, 2008

In België moet je geen BTW-nummer hebben als je minder dan 5000 euro omzet hebt per jaar en in het VK is dat £61.000.
Dus als je schat dat je omzet meer dan 5000 euro per jaar zal bedragen, btwnr.verplicht.
Zelfstandig vertaler in België:
Dus inschrijving in de K.B.O.-verplicht (centrale databank voor ondernemers, btwnummer volgt en de belastingen omdat je zelfstandige bent geworden zullen ook automatisch in je bus vallen), voorafbetaling van belastingen, voorafbetaling van
... See more
In België moet je geen BTW-nummer hebben als je minder dan 5000 euro omzet hebt per jaar en in het VK is dat £61.000.
Dus als je schat dat je omzet meer dan 5000 euro per jaar zal bedragen, btwnr.verplicht.
Zelfstandig vertaler in België:
Dus inschrijving in de K.B.O.-verplicht (centrale databank voor ondernemers, btwnummer volgt en de belastingen omdat je zelfstandige bent geworden zullen ook automatisch in je bus vallen), voorafbetaling van belastingen, voorafbetaling van BTW, kleine extra-milieubelastingen, extra belasting links en rechts.... http://mineco.fgov.be/enterprises/crossroads_bank/bce_kbo_nl_006.htm
en kijk ook eens op : http://mineco.fgov.be/Europe/home_nl.htm

Europa is een grote fiscale winkel en ik winkel liever in Aldi of Lidl.

[Edited at 2008-06-22 16:12]
Collapse


 
Joeri Van Liefferinge
Joeri Van Liefferinge  Identity Verified
Belgium
Local time: 09:55
English to Dutch
+ ...
Ik zou het doen Jun 23, 2008

Ik zou je aanraden om voor de zekerheid toch maar een btw-nummer aan te vragen. Dan kom je niet in de problemen als je onverwacht toch meer dan die drempel zou verdienen en je hebt het bijkomende voordeel dat je de btw aankopen die in aanmerking komen voor beroepsdoeleinden kunt terugvorderen. Ik heb, toen ik in bijberoep begon, onmiddellijk een btw-nummer aangevraagd, en gelukkig maar, want in mijn eerste jaar had ik al meer dan 5000 euro verdiend.

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Zelfstandig in bijberoep in Belgie






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »