Wie doet zijn eigen IB-aangifte?
Thread poster: Mireille Hennevanger-Both
Mireille Hennevanger-Both
Mireille Hennevanger-Both  Identity Verified
Local time: 12:55
English to Dutch
+ ...
Sep 30, 2016

Beste allemaal,

Na 15 jaar van haar diensten gebruik te hebben gemaakt, blijkt mijn boekhouder dit jaar in de schuldsanering (!) te zijn beland. Dat vind ik heel triest voor haar, maar eigenlijk ook wel heel vervelend voor mijzelf. Immers, in de loop der jaren is ze bekend geraakt met mijn financiële handel en wandel en dat wekte vertrouwen.

Nu was mijn eerste gedachte dat ik op zoek moest gaan naar een nieuwe boekhouder, maar na hier een paar nachtjes over te hebben g
... See more
Beste allemaal,

Na 15 jaar van haar diensten gebruik te hebben gemaakt, blijkt mijn boekhouder dit jaar in de schuldsanering (!) te zijn beland. Dat vind ik heel triest voor haar, maar eigenlijk ook wel heel vervelend voor mijzelf. Immers, in de loop der jaren is ze bekend geraakt met mijn financiële handel en wandel en dat wekte vertrouwen.

Nu was mijn eerste gedachte dat ik op zoek moest gaan naar een nieuwe boekhouder, maar na hier een paar nachtjes over te hebben geslapen, begint langzaam een gevoel te ontstaan dat ik de boekhouding en aangifte wellicht zelf kan doen. Dat scheelt mij ook 1500,- euro per jaar (die ik dan wel weer kan afschrijven dus die mij maar de helft kost).
Zijn er hier vertalers die zelf hun IB-aangifte doen? En zo ja, is dit een erg ingewikkeld karwei? En verhoog je hiermee de kans op een bezoek van de belastingcontroleur?

Ik heb een abonnement aangeschaft bij e-Boekhouden. Het invoeren van de mutaties is wellicht tijdrovend, maar je hoeft er geen professional voor te zijn. Maar ja, het invoeren van je administratie is één, de IB is natuurlijk een heel stuk ingewikkelder. Wie o wie kan mij raad geven: zelf doen of toch van de diensten van een boekhouder gebruik maken?

Groet!
Mireille
Collapse


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 12:55
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Ieder jaar opnieuw het wiel uitvinden Sep 30, 2016

Ik doe het zelf, maar moet daarbij wel zeggen dat mijn "belastingsituatie" heel overzichtelijk is, d.w.z. geen thuiswonende kinderen, geen hypotheek, geen auto van de zaak, geen weet ik veel wat.

Desondanks heb ik bij iedere belastingaangifte het gevoel dat ik het wiel weer opnieuw moet uitvinden. Op zich is mijn situatie heel eenvoudig, maar omdat ik het slechts 1x per jaar doe (met totale tegenzin = absoluut niet in de materie geïnteresseerd) vergeet ik het steeds weer. Kortom, i
... See more
Ik doe het zelf, maar moet daarbij wel zeggen dat mijn "belastingsituatie" heel overzichtelijk is, d.w.z. geen thuiswonende kinderen, geen hypotheek, geen auto van de zaak, geen weet ik veel wat.

Desondanks heb ik bij iedere belastingaangifte het gevoel dat ik het wiel weer opnieuw moet uitvinden. Op zich is mijn situatie heel eenvoudig, maar omdat ik het slechts 1x per jaar doe (met totale tegenzin = absoluut niet in de materie geïnteresseerd) vergeet ik het steeds weer. Kortom, ieder jaar weer dezelfde "lange tanden", maar "doable" en het bespaart mij een hoop duiten.

Mocht ik mij eventueel wel in de bovenstaande situatie bevinden, dus "wel thuiswonende kinderen, wel hypotheek, wel auto van de zaak, wel weet ik veel wat", dan zou ik gelijk een boekhouder in de hand nemen, want voordat ik eruit ben, ben ik een halve maand verder. De boekhouder (mits een goede) betaalt zichzelf terug (maar die 1500 euro klinkt duur, ken mensen die de helft betalen). Wellicht is het dan de investering waard.

PS) Ik neem aan dat je met "IB" inkomstenbelasting bedoelt, anders slaat mijn betoog kant noch wal.

[Edited at 2016-09-30 21:08 GMT]

[Edited at 2016-09-30 21:11 GMT]

[Edited at 2016-09-30 21:16 GMT]

[Edited at 2016-09-30 21:18 GMT]

[Edited at 2016-09-30 21:18 GMT]
Collapse


 
CafeTran Training (X)
CafeTran Training (X)
Netherlands
Local time: 12:55
Met vertalen verdien ik meer Oct 1, 2016

Ik ben juist de andere kant op gegaan: na 28 jaar laat ik de boekhouders niet alleen de IB- maar ook de BTW-aangifte verzorgen. Hun uurloon is lager dan wat ik in een uur met vertalen verdien.

Ik had een enorme hekel aan boekhouden en heb op 1 januari 2016 besloten dat het leven te kort is om onprettige dingen te doen.

Een fijn weekend gewenst!

Hans


 
Mireille Hennevanger-Both
Mireille Hennevanger-Both  Identity Verified
Local time: 12:55
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Twijfel Oct 1, 2016

Bedankt voor jullie reacties. IB >> inderdaad inkomstenbelasting.
Tja, ik heb geen auto van de zaak en dat scheelt inderdaad bij het doen van de aangifte, maar wel weer een eigen huis met hypotheek, met separate werkruimte. Ik zie al drama's voor me door dat element, het gedoe met WOZ, verleggingen naar partner (ook zelfstandige) etc. Door jullie reacties neig ik nu toch wel weer meer naar het uitbesteden.

Hans, als ik vragen mag, besteed je alles uit (een map met afschriften
... See more
Bedankt voor jullie reacties. IB >> inderdaad inkomstenbelasting.
Tja, ik heb geen auto van de zaak en dat scheelt inderdaad bij het doen van de aangifte, maar wel weer een eigen huis met hypotheek, met separate werkruimte. Ik zie al drama's voor me door dat element, het gedoe met WOZ, verleggingen naar partner (ook zelfstandige) etc. Door jullie reacties neig ik nu toch wel weer meer naar het uitbesteden.

Hans, als ik vragen mag, besteed je alles uit (een map met afschriften, bonnen, facturen etc.)? Of doe je wel zelf de administratie?

Ik betaal overigens 1500 (ex btw) voor de IB-aangifte en jaarrekening en 50 (ex btw) per kwartaal voor de BTW-aangifte.

Mireille

[Edited at 2016-10-01 09:18 GMT]

[Edited at 2016-10-01 09:19 GMT]
Collapse


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 12:55
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Btw..... Oct 1, 2016

.... BTW is een fluitje van een cent, in 5 minuten gepiept (mits jij je boekhouding goed hebt bijgehouden). Die 50 euro kun je beter in eigen zak steken.

 
CafeTran Training (X)
CafeTran Training (X)
Netherlands
Local time: 12:55
Dropbox Oct 1, 2016

Bijna alle facturen komen binnen als pdf. Die sleep ik naar een Dropbox-map die ik deel met het administratiekantoor.

Kassabonnen voor grotere uitgaven (kleinere betaal ik privé) fotografeer ik met een app die ze als pdf wegschrijft naar de gedeelde Dropbox-map.

Mijn facturen sla ik ook op als pdf.

Degene die de aangifte verzorgt opent de pdf's en boekt ze.


 
Mireille Hennevanger-Both
Mireille Hennevanger-Both  Identity Verified
Local time: 12:55
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
btw zelf doen Oct 1, 2016

Daar heb je absoluut gelijk in Robert. Ik was al van plan dat vanaf nu zelf te gaan doen. Kan ik mooi beginnen met het derde kwartaal.

 
Tina Vonhof (X)
Tina Vonhof (X)
Canada
Local time: 05:55
Dutch to English
+ ...
Een zijdelingse vraag Oct 1, 2016

Mag iemand in de schuldsanering niet meer werken?

 
Mireille Hennevanger-Both
Mireille Hennevanger-Both  Identity Verified
Local time: 12:55
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Geavanceerd Oct 1, 2016

Wow Hans, dat klinkt als boekhouding nieuwe stijl. Goed van je. Zo handig ben ik nog niet met die dingen. De bankafschriften (als pdf) van de zakelijke rekening gaan wel allemaal digitaal, maar facturen en bonnetjes gaan bij mij nog fysiek!

 
Mireille Hennevanger-Both
Mireille Hennevanger-Both  Identity Verified
Local time: 12:55
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Vaste dienst Oct 1, 2016

Hi Tina,

Ze mag niet meer als zelfstandig ondernemer werken, vraag me niet waarom, geen idee hoe die regeling in elkaar steekt. In ieder geval is ze nu in dienst genomen bij een administratiekantoor. Dat administratiekantoor heeft andere regels en... andere tarieven. Zo ging de BTW-aangifte per kwartaal in één keer naar 65 euro (ex btw). De IB/jaarrekening zou ook fors duurder worden, dus ik heb afscheid genomen.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Wie doet zijn eigen IB-aangifte?






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »